Na ľudovú nôtu
Ján Berky-Mrenica bol (a vlastne stále je) jednou z najvýraznejších postáv slovenského hudobného folklóru. Viac ako 32 rokov (1958-1991) bol koncertným majstrom (predníkom) ľudovej hudby Slovenského ľudového umeleckého kolektívu (SĽUK), s ktorým navštívil viac ako 50 krajín celého sveta, vrátane takých exotických končín ako napríklad Filipíny. Dobová úsmevná historka hovorí, že Ján Berky-Mrenica si tento zájazd pochvaľoval, pretože podľa vlastných slov medzi domorodých obyvateľov dokonale zapadol nielen výškou, ale aj zafarbením pokožky. Napriek tomu, že bol uznávanou veličinou vo svojom žánri, svoj prvý samostatný profilový album mu bolo umožnené nahrať až v roku 1980, teda až po štyridsiatke. Obsahuje jeho autorské úpravy ľudových skladieb a tancov predovšetkým z rodného Podpoľania, nechýbajú však ani čardáše, karičky či cigánske variácie.
Káli Rosita
Kým debutový album Jána Berkyho-Mrenicu bol koncipovaný ako inštrumentálny, spoločný projekt s Janou Kocianovou z roku 1988 priniesol ďalší rozmer. Ponúkol najznámejšie cigánske piesne v dodnes populárnej podobe „medley", čiže tzv. zmesiek, kedy sa viacero úryvkov pospája do jedného celku. Vzniklo tak pozoruhodné spojenie vokálneho umenia speváčky, ktorá sa preslávila v moderných žánroch, s neprekonateľným inštrumentalistickým majstrovstvom geniálneho ľudového hudobníka. Album Káli rosita sa nahrával v najmodernejších digitálnych štúdiach Opusu, čo v prípade ľudovej hudby bolo výnimkou. Počítalo sa aj s tým, že album sa objaví i na vtedy úplne novom (a na tú dobu revolučnom) nosiči CD, napokon bol to aj jeden z prvých compact discov v katalógu Opusu. Svojím spôsobom predznamenal neskoršiu kariéru a tvorbu Jána Berkyho-Mrenicu v 90-tych rokoch minulého storočia v orchestri Diabolské husle.
DS